SUSAH KE IKUT SOP?

by - 10:00:00 am

 

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa semua. Setelah negara kita diserang wabak Covid-19 kerajaan menyeru rakyat Malaysia mengikut norma-norma baru dalam menjalani kehidupan seharian. Tapi susah ke nak ikut SOP dalam menjalani kehidupan norma baru ini?

Zumal rasa amat pelik kerana masih wujud manusia di persekitaran zumal yang nak elak tulis nama, elak scan suhu, elak masuk pintu yang dibenarkan. Zumal tahu pasti ada antara mereka akan jawab macam mana pun kita akan mati juga. Tapi jawapan zumal untuk korang yang degil tu, korang tu penting diri. 

Korang tak rasa ke kalau korang pembawa Dan menjangkiti seorang insan lain yang ada anak kecil yang perlu dijaga atau keluarga mereka yang sakit perlu penjagaan lepas tu beliau mati disebab korang sebarkan penyakit tu dan keluarga mereka hilang orang tersayang yang menjaga mereka selama ni? Korang nak bertanggungjawab ke?

Zumal tahu orang spesis ini jenis takut polis tapi tak takut undang-undang. Misalnya korang akan pakai helmet atau tali pinggang bila nampak ada polis dan jpj kat jalan jer. Itulah korang kan??? Tak perlu nafi lagi. Memang betul tu.

Membebel pulak hari ni. Zumal memang geram dengan orang macam ni. Mereka menyusahkan orang lain dan kerajaan. Degil nak mampus. Ok la semoga korang cepat sedar...



You May Also Like

27 insan berbicara

  1. jenis pemalas n amik mudah laa tu...


    jap jap td berlaku dpn sy. ah soh ni mrh2 staf AEON ckp sistem x berfungsi baik n diorg x take note. dah tu x boleh ke ckp baik2... ms tu pulak org tgh q pnjg kt blkg. dia membebel kt dpn ms amik suhu...sy yg tgk panas hati dgn perangainya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budaya rakyat Malaysia ni memang sukar difahami dan sukar ikut peraturan kan... Segelintir ja yang ok dan patuh.

      Delete
    2. kalau bdk2 lg x pe kot sbb kite tau x matang....eee... geram betul

      Delete
    3. Betul tu. Ni dah tua pun tak matang juga

      Delete
    4. hempuk kepala seorg2 baru sedar kot

      Delete
  2. degil kan, rasa nak cubit je..nasib baik saya masih waras

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmmm kalau zumal rasa macam nak tembak ja orang camtu 🤣

      Delete
  3. Waalaikumusalam.... segelintir masyarakat di negara kita memang degil nak mampus, tak ikut SOP. Sedihkan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul tu. Mereka jenis patuh kalau nampak penguatkuasa ja

      Delete
  4. PATUHLAH SOP SAYANGKAN NYAWA KITA XKEBAL N MUDAH DIJANGKIT COVID

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak. Walaupun mereka tak suka nyawa mereka panjang tapi kalau perangai macam tu orang lain juga jadi mangsa

      Delete
  5. Ada juga yang nak main masuk kedai saja, bila suruh scan qr kod tak jadi masuk terus. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biar dia tak masuk pun takpa mana tahu dia tu pembawa virus

      Delete
  6. betul tu zumal..haishh geram sanagt dengan makhluk mcm ni..degil..ade yg pkai gelang pink pon still merayau lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan AD, rasanya orang macam ni patut tembak jer

      Delete
  7. Harus lebih sadar lagi
    Singgah
    Salam kenal
    Saya baru belajar blog
    ini blog baru saya : https://www.templateppt.eu.org/

    ReplyDelete
  8. betul zumal..kdg2 saya pn pening dgn sikap org mcm ni..kalau saya nmpak mmg saya tegur lagi2 dlm premis saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dorang hanya akan ikut sop kalau nampak ada polis

      Delete
  9. Self concious dalam diri rakyat Malaysia kena dipertingkatkan lagi kan Mr Zumal. huhu.

    ReplyDelete
  10. in shopping mall everyone is wearing face masks
    then we follow sop to check in and scan body temperature
    it's troublesome but actually it's good for us

    ReplyDelete