Bunga Rumput Berkhasiat

by - 8:57:00 pm


Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa buat semua. Sempena Malaysia dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini mari kita kenali sesuatu yang berguna di sekitar kita yang selama ini tidak pernah diendahkan. 

Apakah dia? Bunga rumput macam dalam gambar di atas tu sebenarnya ada manfaat buat kita. Bunga Kekwa Hutan atau Bunga Kancing Baju atau nama saintifiknya Tridax Procumbens sebenarnya boleh dibuat teh. Rasanya tak ubah seperti teh kekwa.


Zumal sendiri tak tahu mengenainya tetapi terbaca posting di Facebook rakan Zumal. Apabila Zumal tengok pokok Bunga Kekwa Hutan ini memang banyak tumbuh meliar jadi mulalah nak kaji.

Antara khasiat Bunga Kekwa Hutan adalah untuk penyembuhan penyakit Malaria, penyembuh luka, merawat cirit-birit, berak berdarah, menghilang rasa sakit, menghilang bengkak kaki, mengawal asid urik dan macam-macam lagi.

Caranya untuk proses bunga ini, kita perlu potong bunganya dan keringkan atau boleh terus rebus untuk dijadikan teh. Sumber.


You May Also Like

75 insan berbicara

  1. info yang bagus.baru tau ada kegunaan bunga ni. sesetengah tempat tu cantik je dia tumbuh

    ReplyDelete
  2. Bagus juga klu dpt buat mcm ni.. teh asli semulajadi, bnyk khasiat.

    ReplyDelete
  3. BANYAK TUMBUHAN HERBA SEKITAR KITA TAPI KITA XTAHU KEGUNAANNYA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kak PI. Banyak tumbuhan berguna ada di sekitar kita

      Delete
  4. Serius la rasa mcm bunga kekwa tue . ? Nk try la .pokok ni byk mjalar tepi2 umah.

    ReplyDelete
  5. saya slalu panggil dia bunga daisy. daisy version kecik haha

    ReplyDelete
  6. Oooo.. banyaknya khasiatnya. baru tahu. tak silap ada org panggil bunga taik ayam? Ha,, betulke tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, bunga tahi ayam tu lain. Bunga tu berbau dan kuntumnya besar. Bunga tahi ayam tak tumbuh meliar

      Delete
  7. serious r.. festime tau
    slalu pokok ni buat main2 ja hehe..

    ReplyDelete
  8. Nak cari juga ni nanti Zumal..bagus kan un tuk kesihatan

    ReplyDelete
  9. wow yeake..selama ni byk je tgk kat jalan kan..baru tahu khasiat die byk rupanya

    ReplyDelete
  10. Baru tahu tentang khasiat bunga ni
    Bunganya pun cantik..

    Selamat berpuasa Zumal

    ReplyDelete
  11. Perkongsian yang menarik. Baru tahu juga pasal bunga rumput ni.
    Nampak macamtu ja tapi boleh menyembuhkan banyak penyakit ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Selama ni kita tak tahu manfaat dia

      Delete
  12. Bulan Ramadan klu dpt buat air ni mesti menyegarkan utk berbuka puasa :)

    ReplyDelete
  13. what a nice sharing!! i should tell my grandma about this. <3

    ReplyDelete
  14. wow baru tahu ni boleh pakai
    but i think if we pluck at roadside
    kena cuci betul betul
    takut ada terkena najis binatang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Emily. Memang kat roadside ia tumbuh meliar

      Delete
  15. kalau air kotak, air teh chrysanthemum kan. sama tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Aswadz, chrysanthemum tu kekwa betul. Ini sebahagian orang menyebutnya kekwa tapi bukan kekwa. Cuma rasa hampir sama.

      Delete
  16. Comel ja bunga dia.. Jadi dia kekwa kecil ya xD

    ReplyDelete
  17. Sy dh cuba minum
    Memang sedap. Terbaik

    ReplyDelete
  18. byk jumpa bunga ni ingatkan lalang biasa aje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu sis, pokok ini banyak tumbuh sekitar kita

      Delete
    2. selalu hangin je tengok dia ada lepas ni tau lah nak guna utk apa

      Delete
  19. Area rumah akak banyak jea bunga nie, tapi tak pernah tahu tentang khasiatnya.. Bagus perkongsian awak...

    ReplyDelete
  20. selalu tengok je bunga ni
    ada manfaat jgk ya

    ReplyDelete
  21. Dulu masa kecik-kecik selalu juga jumpa bunga ni, tapi tak tau pulak ada banyak manfaatnya. Now dah besar tak jumpa-jumpa pula

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai pokoknya dah menghilangkan diri ye Nurul

      Delete
  22. Baru tahu ada khasiatnya..terima kasih atas perkongsian nie :)

    ReplyDelete
  23. assalamualaikum... hi everything! ;-) sihat ke tu? maaflah... baru laa ni dapat memunculkan diri. bukan sebab kuarantin tapi... err malaslah nak cakap hahaha... tak tau nak cakap apa. just harap lepas ni kita dapat bertegur sapa lagi macam dulu2... jgn lupa jenguk2 blog sy tu. sy dah bersihkan segala habuk dan sawang2 hahaha...see ya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Anies, blog zumal yang masih bersawang ni. Bukan sekadar blog tapi otak pun dah naik sawang

      Delete
  24. Kalau orang ada sembelit tak boleh minum ni.. hehe.. Mau kena belah pulak ponggong kalau nak berak. ahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuh, dahsyat juga tu sampai kena belah. Harap mereka yang nak amalkan rawatan tradisional gini jangan ambil terlalu banyak atau lebih dos nanti lain jadinya kan

      Delete
  25. Boleh jadi ubat juga rupanya ya!
    Singgah sini follow dumal :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, sebelum ni zumal pun tak percaya tapi dah try baru tahu. Terima kasih follow

      Delete
  26. selalu jumpa bunga ni cuma x tahu khasiatnya. Lps ni boleh cuba buat teh kekwa la. Done putting Zumal's link in my blogroll. Thanks a lot for the bloglist exchange.

    ReplyDelete
  27. laaa yeke hahaha.. dari kecik dok buat memain je bunga ni =P

    ReplyDelete
  28. Wah banyak juga ya khasiat bunga kekwa ni Zumal. Tq Zumal sudo sharing.

    ReplyDelete
  29. baca entry ni sy trs tingat pokok jarum mas yg penah kecoh dulu ms sy kecik2 hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Anies. Tapi sebenarnya banyak benda berguna di sekitar kita yang kita tak tahu

      Delete
  30. Laa....selalu nmpk benda ni di tepi jalan. Tak sangka pulak berkhasiat.

    ReplyDelete