Bunga Rumput Berkhasiat

by - 8:57:00 pm


Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa buat semua. Sempena Malaysia dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini mari kita kenali sesuatu yang berguna di sekitar kita yang selama ini tidak pernah diendahkan. 

Apakah dia? Bunga rumput macam dalam gambar di atas tu sebenarnya ada manfaat buat kita. Bunga Kekwa Hutan atau Bunga Kancing Baju atau nama saintifiknya Tridax Procumbens sebenarnya boleh dibuat teh. Rasanya tak ubah seperti teh kekwa.


Zumal sendiri tak tahu mengenainya tetapi terbaca posting di Facebook rakan Zumal. Apabila Zumal tengok pokok Bunga Kekwa Hutan ini memang banyak tumbuh meliar jadi mulalah nak kaji.

Antara khasiat Bunga Kekwa Hutan adalah untuk penyembuhan penyakit Malaria, penyembuh luka, merawat cirit-birit, berak berdarah, menghilang rasa sakit, menghilang bengkak kaki, mengawal asid urik dan macam-macam lagi.

Caranya untuk proses bunga ini, kita perlu potong bunganya dan keringkan atau boleh terus rebus untuk dijadikan teh. Sumber.


You May Also Like

40 insan berbicara

  1. info yang bagus.baru tau ada kegunaan bunga ni. sesetengah tempat tu cantik je dia tumbuh

    ReplyDelete
  2. Bagus juga klu dpt buat mcm ni.. teh asli semulajadi, bnyk khasiat.

    ReplyDelete
  3. BANYAK TUMBUHAN HERBA SEKITAR KITA TAPI KITA XTAHU KEGUNAANNYA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kak PI. Banyak tumbuhan berguna ada di sekitar kita

      Delete
  4. Serius la rasa mcm bunga kekwa tue . ? Nk try la .pokok ni byk mjalar tepi2 umah.

    ReplyDelete
  5. saya slalu panggil dia bunga daisy. daisy version kecik haha

    ReplyDelete
  6. Oooo.. banyaknya khasiatnya. baru tahu. tak silap ada org panggil bunga taik ayam? Ha,, betulke tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, bunga tahi ayam tu lain. Bunga tu berbau dan kuntumnya besar. Bunga tahi ayam tak tumbuh meliar

      Delete
  7. serious r.. festime tau
    slalu pokok ni buat main2 ja hehe..

    ReplyDelete
  8. Nak cari juga ni nanti Zumal..bagus kan un tuk kesihatan

    ReplyDelete
  9. wow yeake..selama ni byk je tgk kat jalan kan..baru tahu khasiat die byk rupanya

    ReplyDelete
  10. Baru tahu tentang khasiat bunga ni
    Bunganya pun cantik..

    Selamat berpuasa Zumal

    ReplyDelete
  11. Perkongsian yang menarik. Baru tahu juga pasal bunga rumput ni.
    Nampak macamtu ja tapi boleh menyembuhkan banyak penyakit ya.

    ReplyDelete
  12. Bulan Ramadan klu dpt buat air ni mesti menyegarkan utk berbuka puasa :)

    ReplyDelete
  13. what a nice sharing!! i should tell my grandma about this. <3

    ReplyDelete
  14. wow baru tahu ni boleh pakai
    but i think if we pluck at roadside
    kena cuci betul betul
    takut ada terkena najis binatang

    ReplyDelete
  15. watch kissasian online and english subbed. Watch the best kiss asian from the comfort of your living room. kissasian is free and legal.

    ReplyDelete
  16. kalau air kotak, air teh chrysanthemum kan. sama tak?

    ReplyDelete
  17. Comel ja bunga dia.. Jadi dia kekwa kecil ya xD

    ReplyDelete
  18. Sy dh cuba minum
    Memang sedap. Terbaik

    ReplyDelete
  19. byk jumpa bunga ni ingatkan lalang biasa aje

    ReplyDelete
  20. Area rumah akak banyak jea bunga nie, tapi tak pernah tahu tentang khasiatnya.. Bagus perkongsian awak...

    ReplyDelete