DISEBALIK UTC PERLIS

By Dunia Zumal - 8:00:00 am


Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa semua. Bulan September 2017 lalu UTC Perlis telah dirasmikan dan memulakan operasinya.

UTC Perlis menempatkan pelbagai perkhidmatan jabatan dan agensi kerajaan persekutuan dan negeri bahkan ada juga NGO di sediakan untuk memudahkan urusan rakyat.

Zumal pernah guna perkhidmatan sejak di UTC Kuala Lumpur pagi, memang ia memudahkan apabila perkhidmatan UTC ni dari 10.00 pagi hingga 10.00 malam. Lepas tu beroperasi setiap hari kecuali cuti umum. 

Operasi UTC Perlis lebih panjang iaitu dari jam 8.30 pagi hingga 10.00 malam. Buka setiap hari juga.

Tapi di sini Zumal nak kongsi sedikit ketidakpuasan hati terhadap perkhidmatan beberapa jabatan, agensi dan suruhanjaya yang ada di UTC Perlis.

Kita tahu operasi mereka setiap hari hingga 10.00 malam tapi ada sebuah suruhajaya tu memang berpindah terus ke UTC dan tempat lama dah tak beroperasi. Bila Zumal bawa abah angkat untuk ke situ nak berurusan, mereka cakap urusan ni siang je. Pada hari lain pula abah pergi sendiri pada sabtu, petugas di situ mengatakan kena datang hari kerja sahaja. Habis kenapa buka ofis kalau tak boleh buat itu ini?

Adakah UTC ni sekadar bagi nampak kata gah dan rakyat nampak ia wujud dan diwujudkan oleh kerajaan tapi fungsi yang ada tak menyeluruh. Adakah anda yang bekerja di situ hanya kerja untuk dapat gaji atau claim ot saja?

Ada juga agensi kerajaan negeri di situ yang kata ini kena pi pejabat utama kaki hanya sedia borang ja. Eh kalau buka ofis untuk bagi borang buat rugi kerajaan bayar bill elektrik ja. Rugi tu.

Lagi satu, ada rakyat yang datang jauh berhujan, berpanas dan ada naik bas, sampai sana tak boleh buat perkhidmatan yang dikehendaki. Tolong la perbaiki perkhidmatan ini , kasihanilah mereka yang bersusah payah menyokong perkhidmatan kerajaan tapi layanan tu tak seindah yang dikhabarkan di radio dan TV.

Apa yang Zumal harap, perkhidmatan UTC Perlis perlu diperbaiki lagi dan mesti lengkap seperti di pejabat utama. Dan lagi satu operasi tu sampai malam, perlu la perkhidmatan tu sama siang dan malam. Apa pun perkhidmatan UTC Perlis masih baru dan kami rakyat jelata berharap ianya lebih memudahkan.

  • Share:

You Might Also Like

16 insan berbicara

  1. Mr Zumal perlu suarakan hal ni kepada pihak berkenaan. Betul cakap Mr Zumal. Sepatutnya semua hal berkaitan sudah ada di tempat itu dan sepatutnya ia juga akan memudahkan rakyat.

    ReplyDelete
  2. harapnya dapatlah dipertingkatkan

    ReplyDelete
  3. lbh krg sm je mcm utc kt sini zumal... #menyampah

    ReplyDelete
  4. Yup heran jugak dengar. kenapa bukak waktu mlam kalau takleh berurusan? huhue. memang kena buat aduan benda ni supaya tak menyusahkan banyak pihak. lg2 yang datang jauh2 tu

    ReplyDelete
  5. Harap pihak sepatutnya kena ambil tindakan yang berikut .

    ReplyDelete
  6. Tak patut bg harapan palsy macam Tu kesian org yg dtg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, jangan sia-siakan kesusahpayahan rakyat ni

      Delete
  7. Entah la.. hanya pihak yang terlibat sahaja yang lebih tahu. Apapun semoga pihak terbabit dapat mengambil tindakan yang sepatutnya bagi menyelesaikan permasalahan ini

    ReplyDelete

loading...