Booking.com
Booking.com

8 Jul 2017

KISAH 3 SYAWAL


Assalamualaikum dan salam Syawal buat semua. Hari ni zumal menjelma sebab nak kongsi kisah raya. Maybe kisah raya zumal ni lain dari yang lain. Kenapa? Korang kena la baca sampai habis. 

Macam korang tau, zumal ni tinggal dengan tok je kat rumah. Setelah tok pergi, zumal sorang2 je. Malam raya pun sorang2. Bila teringat arwah tok dgn tok wan air mata ni berlinangan tau. 

Nasib la 1 Syawal zumal beraya di rumah Fiza. Dari pagi sampai ke malam pergi beraya dengan keluarga dia. Dah macam keluarga sendiri pun. Lagi pun jiran2 depa zumal kenal sebab kebanyakan mereka tu ahli PAWE yang zumal kerja tu. 

Jam 3.00 pagi raya pertama tu baru ayah dan mama sampai ke Perlis. Depa hantar adik beraya di Baling. Raya ketiga jemput adik untuk datang ke Perlis. 

Ceritanya bermula bila nak ke Baling. Ayah suruh zumal drive. Zumal biasa dengan kereta auto ja tapi axia ayah tu manual dan buat zumal sedikit gagap memandu. 

Dari Perlis jalan tak sibuk pun. Zumal drive macam biasa. Tak slow dan tak laju. 

Masuk ja sempadan Kedah, zumal nampak jalan sedikit sesak. Tension main cluth. Lenguh kaki. Tapi.... 

Kenapa tapi? Selalunya ikut jalan lama dari Sanglang ke Kuala Sungai zumal akan melalui jambatan kat Sanglang tu, kemudian simpang berlampu isyarat di pekan Sanglang, simpang Air Hitam, simpang Kemboja di Jerlun, simpang ke Gunung Keriang tapi, zumal hanya perasan Simpang Kuala Sungai ja. Simpang terakhir sebelum Mergong. Mana simpang lain tu? Zumal tak ambil mana-mana jalan potong pun. Macam zumal lena sepanjang memandu. Tapi tak mungkin kan? Atau melintasi zon masa dan keluar terus ke simpang Kuala Sungai tu. Pelik. Tapi itulah yang berlaku. 

5 comments:

  1. pelik tulah rasanya banyak kali masuk simpang..zulmal hati2 ya selalu lah baca doa ke mana2..syukur lah tak apa2.Selamat hari raya ya Mal...maaf zahir batin

    ReplyDelete
  2. Pelik tapi benar...Selamat hari raya..

    ReplyDelete
  3. Jln jem brangkali tertido sedar2 dh smpai simpang kuala sungai

    ReplyDelete
  4. selamat hari raya aidilfitri #rayakansebulan
    hehehe..

    ReplyDelete