3 Aug 2016

WANG GUNUNG DAY TRIP 2.0

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Pada tanggal 2 Mei 2016 yang lalu Zumal telah menyertai pendakian ke Wang Gunung yang dianjurkan oleh I-Hikers Perlis. Gunung ini setinggi 499.1 meter manakala trek pendakian pergi dan balik sejauh 5km. Trip ini disertai seramai 83 orang. 

Ekspedisi ini adalah kali pertama yang Zumal sertai seumpamanya. Pengalaman Zumal hanya trekking ja. Paling jauh pun 20km dalam sehari tapi nyata berbeza dengan mendaki ni rupanya.

Gambar di atas semasa kami berkumpul di Station 1, masa ni lebih kurang 9.00 pagi kalau Zumal tak silap. Semasa berkumpul kami diberi taklimat ringkas diikuti bacaan doa oleh ketua ekspedisi iaitu Cikgu Hairi.

Sebenarnya masa naik ke station 1 ni pun Zumal dah rasa penat lain macam. Hehe. Selepas selesai taklimat dan doa kami meneruskan perjalanan.

Treknya adalah jalan tanah merah di lereng-lereng gunung. Laluannya kebanyakkan menaik dan hanya sedikit mendatar. Beberapa kali juga Zumal berhenti sampai semua dah potong Zumal. Sampai la jumpa saudara Sobri dan seorang rakannya yang memang ditugaskan jaga di barisan belakang sekali.

Menurut mereka hanya 2 laluan lagi untuk sampai ke pendakian berbatu. Tapi Zumal dah tak boleh teruskan. Bukan masalah kaki Zumal macam dulu tu tapi semput pula. Kerana tak mahu susahkan mereka berdua yang teman Zumal jadi Zumal beritahu nak turun sendiri kerana menurut mereka laluan Zumal berhenti tu agak merbahaya. Selepas berehat dalam 30 minit Zumal pun membatalkan niat untuk meneruskan pendakian.
Muka letih gila
Semasa menuruni lereng baru sedar betapa pentingnya tongkat. Mencabar juga nak menuruni lereng curam. Sorang pula tu. Tersilap langkah jadi lauk agaknya. Haha...

Sampai setengah perjalanan menurun baru teringat nak ambil gambar. Rugi tak ambil masa time berehat kat atas tadi. Sampai satu tempat yang ada lopak air, Zumal rehat situ pula. Masa mendaki tadi dalam lopak tu ada seekor ikan tapi bila Zumal nak ambil gambar ikan tu menyorok pula.


Masa Zumal dah sampai tepi lopak air ni, rasa semput tu dah hilang sepenuhnya. Menyesal pulak turun. Kalau rehat lama lagi mesti boleh naik lagi. Nak WhatsApp En. Sobri suruh tunggu pun tak patut juga. Lain kali naik lagi nampaknya.

Masa kat sini Zumal ambil beberapa gambar pemandangan sekitar Wang Gunung ni tapi tak clear sangat sebab fon Zumal mesra selfie ja.











22 comments:

  1. best nyer... tgk tu panjat smpi ke sempadan thai ;-)

    ReplyDelete
  2. Salam singgah pagi sini zumal....wahh...bestnya p mendaki....teringin juga nak p mendaki ni tapi takut tak boleh..... hihi

    ReplyDelete
  3. sobri yang zumal maksudkan tu..sobri yaacob blogger juga ka?

    gunung wang nanti nak google

    ReplyDelete
  4. lain kali jangan turun sorang-sorang bahaya

    ReplyDelete
  5. ini bukan bukit yang jual aiskrim kelapa tu kan?

    ReplyDelete
  6. WAH MENDAKI KE GUNUNG WANG PULA..JGN TERSESAT KE SIAM DAH ZUMAL HEH..HEH..

    ReplyDelete
  7. tudia.. sekali keluar terus naik gunung..

    ReplyDelete
  8. so far husna naik gunung jerai jer.. itupon guna jalan ber-tar.. tp daki tak abeh jgk.. tak larat dah aih.. hahahaha.. nak naik atas pacuan empat roda offer bawak ke atas, apa lg naik sajalaa.. hihii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nnti jom kita ramai2 pi try daki gunung jerai plak.. baru mencabar.. hehehe

      Delete
  9. adehh..rindu nak mendaki lagi tapi rasanya skrg stamina makin kurang sbb kurang excercise..naik tangga 2 tggkat je pun hadehh..semput! rasa sesak nafas

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis JM banyak stamina kot.. tapi stamina kot lain. stamina melancong obesea.. hehehe

      Delete
  10. laa..ingatkan sampai puncak!! mmg pun kalau kurang stamnia dan semput baik jgn..kalau nk mendaki ni perlu ada stamina..joging setiap hari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol2.. dulu pernah sekali naik gunung tnpa preparation (latihan, jog, etc), terus naik.. mmg semput yg amat..nasib baik bertahan sampai puncak..

      Delete
  11. hahahha..dah hilang semput nak daki semula eh..mana boleh..kang sampai pertengahan jalan semput lg camne

    ReplyDelete
  12. seronok sesekali dpt aktiviti gini ^^

    ReplyDelete