6 Nov 2015

KEPENTINGAN NETWORKING

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Bertemu kembali kita dalam entri terkini Dunia Zumal ini. Maaflah kerana Zumal belum sempat membalas kunjungan semua. 

Hari ini jari Zumal tergerak untuk berkongsi sesuatu untuk anda semua. Dalam kehidupan kita, kita saling memerlukan antara satu sama lain. Kalau bukan pasangan kita perlu ada keluarga dan kawan-kawan. Kita mampu berdikari tapi kita masih perlu ada insan lain bersama kita kerana itulah kehidupan. Kalau anda hanya seorang diri itu bukanlah erti kehidupan. Hidup saling bergantungan. Atau kita sebut sebagai jaringan atau networking.

APA ITU NETWORKING?


Networking adalah satu kaedah untuk membina sesuatu organisasi. Lebih senang kita katakan ianya memudahkan sesuatu yang susah. Jika sesuatu jabatan diketuai pengarahnya, untuk mewujudkan suasana kerja yang lebih efisyen jabatan itu perlukan pegawai dan pegawai pula perlu pembantu yang lain.

Dalam perniagaan pula, jika kita ada satu stall burger, tanpa networking kita akan bergantung semata-mata dengan hasil dari stall tersebut. Jika berlaku sesuatu kepada kita dan kita tak dapat berniaga, maka pendapatan kita turut terhenti. Kita perlu membimbing orang lain untuk jadi seperti kita dan buka stall baru yang dimiliki oleh kita tapi dijalankan oleh pekerja iaitu orang yang telah kita bimbing tadi. Selepas itu jika berlaku apa-apa pada kita, perniagaan masih berjalan. Bayangkan kita berjaya membuka 10 stall di tempat berbeza, satu stall mendapat untung RM 100 satu malam maka kita akan mendapat untung RM1000 pada malam itu. Jika 5 stall tutup kita masih ada RM500 untuk satu malam.

Begitulah pentingnya networking. Jadi kita perlu ada networking untuk faedah pendapatan yang kukuh dan besar. Jika anda mahu belajar tentang networking Insha Allah Zumal akan kongsikan serba sedikit. Untuk sebarang permasalahan boleh hubungi 0125747869 (WhatsApp saja) Terima kasih kerana anda sudi membaca.

22 comments:

  1. nettworking penting dlm melancarkan apa saja urusan kehidupan kita..

    ReplyDelete
  2. dalam blogging pun kena ada networing..

    ReplyDelete
  3. nice sharing! networking mmng penting utk manusia cari pendapatan :)

    ReplyDelete
  4. hubungan kerja yang terjalin atas nama cinta tentu akan menjadi indah sepanjang masa, networking jadi penting dong.

    ReplyDelete
  5. info yg sangat berguna..untuk kita semua..thanks zumal

    ReplyDelete
  6. BU pon dh networking skrg.. hehehe

    ReplyDelete
  7. betul tu zumal, networking sangat penting untuk kembangkan perniagaan :)

    ReplyDelete
  8. networking mmg penting skrg ni kan....

    ReplyDelete
  9. oh memang penting networking ni

    ReplyDelete
  10. Terima kasih zumal kongsi ilmu pengetahuan ni...

    ReplyDelete
  11. Hidup zaman sekarang ni memang perlukan networking...nice info. Thanks Zumal

    ReplyDelete
  12. teruskan usaha ya Zulmal..terbaik infor anda

    ReplyDelete
  13. moga dgn adanya networking ni akan bertambah rezekinya nanti...insyaAllah....aminn

    ReplyDelete
  14. Gud Info Zumal..Macehhh na.. :D

    ReplyDelete
  15. Nice sharing.. kena ada networking yang lagi besar ni..

    ReplyDelete
  16. Jaringan networking yang bagus tidak terhad pada satuklompok sahaja tetapi sebaliknya meliputi semua lapisan..hehehe..

    ReplyDelete
  17. antara strategi marketing yg sgt2 berkesan

    ReplyDelete
  18. Betul tu. Networking penting untuk kelansungan perniagaan & membina nama :)
    Tapi Zumal, boleh ke share sikiiit je tips networking berkesan?

    ReplyDelete
  19. networking iols dengan geng2 BU je lebih hehe.. networking jugak tu kan ?

    ReplyDelete
  20. kita berblog juga adalah sala satu cara networking dapat ramai kenalan

    ReplyDelete
  21. tapi nak bina networking tu bukan sesuatu yg mudah jugak huuu

    ReplyDelete