13 Aug 2015

MENUDING JARI ITU SUNNAH


Assalamualaikum dan  salam sejahtera semua. Selama hidup kat dunia yang fana nie bermati-matian Zumal anggap cara A itu adalah baik, sopan tapi sebentar tadi dapat 1 WhatsApp dari rakan Zumal. Dan dibawah nie penerangan beliau  kepada Zumal.

Selama ini saya ingatkan lambang A sopan,lambang B kasar..Ternyata tidak..

SUNNAH YANG DITINGGALKAN


Assalamualaikum w.b.t
“Syeikh, apa hukum kalau kita buat begini? (sambil membuat lambang A)”

Syeikh menepis tangan ustaz saya. Syeikh Yusuf Al-Qaradawi terkejut..

“Biadap kamu.” kata syeikh itu sambil menuding tangan kepada ustaz saya.

“Kenapa syeikh? Kalau diikutkan kebiasaan orang Malaysia,kalau kami nak menunjukkan sesuatu, macam itulah yang kami guna.”

Syeikh menggeleng kepala. “Kalau kamu nak tau, itulah amalan Yahudi yang telah di ajarkan kepada kamu, warga Malaysia. Yahudi tidak akan boleh duduk senang selagi mana kamu tidak mengikut mereka. Jadi ini adalah tugas kamu untuk beritahukan hal ini kepada penduduk Malaysia.”ujar syeikh..

“Jadi,macam mana kami nak tukar daripada menggunakan lambang A itu?”

“Kamu gunakanlah begini, (sambil menunjukkan seperti lambang B). Itulah sunnah Rasulullah s.a.w.”
Ustaz mengangguk dan beredar.


Bersamalah berkongsi maklumat penting ini yang selama ini kita tidak tahu.

21 comments:

  1. TQ SHARING ZUMAL. JM BARU TAHU...

    ReplyDelete
  2. Assalam zumal,
    ya Allah
    baru tahu
    thanx tau share

    ReplyDelete
  3. thanks for sharing. hehe nice entry

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah terima kasih zumal..kita perbetulkan mana yaang silap..

    ReplyDelete
  5. terima kasih atas perkongsian ini..

    Maisarah singgah dari Blog MaisarahSidi.com :)

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah memang guna B sokmo

    ReplyDelete
  7. betui tu, kne selidik betui2.. byk2 sgt perkara2 yang tak betui yg dah tersebar.

    ReplyDelete
  8. dulu saya tak tahu tapi bila saya baca satu artikel mengenai perkara ni, baru saya tahu.

    ReplyDelete
  9. Salam singgah sini zumal...terima kasih atas perkongsian ini zumal...

    ReplyDelete
  10. Mujur selama ni ikut cara B..walaupun masa sekolah dulu selalu kena marah sebab tunjuk cara B..

    ReplyDelete
  11. perkongsian yang baik Zumal, banyak sebenarnya kita didik dengan acuan barat sehingga amalan sunnah dibelakangkan,ALhamdulillah dengan perkembangan komunikasi hari ni semoga perkongsian yang baik2 dapat disampaikan. :)

    ReplyDelete
  12. thanks for sharing.. betul, selama ni anggap cara A tu sopan.. T_T

    ReplyDelete
  13. cara B adalah cara kita angkat jari masa baca 2 kalimah syahadah ...

    ReplyDelete
  14. mmg slalu guna cara B...x pernah nk sopan2 guna cara A...apa2 pon nice sharing

    ReplyDelete
  15. Selalu guna yg b tu..tp orang kata x sopan..hehehe..tp x pedulipun..

    ReplyDelete
  16. skrang kita dah tahu.. mari kita betulkan yg salah =)

    ReplyDelete
  17. laaaah ye ke ..ingatkan tuding cari mcm tu x sopan

    ReplyDelete
  18. ingatkan cara tuding jari B tu x sopan

    ReplyDelete