Booking.com

8 Jul 2015

#Cabaran20Hari BAJET RAYA




Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Hari nie dah masuk entri ke 12 dalam #Cabaran20Hari. Alhamdulillah Zumal berjaya maintain keseluruhan cabaran setakat ini. Moga dapat dapat selesaikan keseluruhan cabaran dengan jayanya.

Hari nie topik kita Bajet Raya. Sebenarnya Zumal tak pernah ada bajet raya seumur hidup. Dan kalau korang nak tahu Zumal tak pernah pergi bank untuk tukar duit baru buat duit raya tau. Cuma masa arwah tok wan ada Zumal cuma tolong tukarkan duit tok wan jer. Hehe...

Bagi hal-hal lain, kuih raya, baju raya, dan persiapan rumah memang tak ada bajet. Kalau ada lebihan duit baru Zumal beli. Raya Zumal selalunya teramat simple. Tak ada tukar langsir or sarung kusyen dan lain-lain. Bab duit raya tu, andai ada bebudak yang datang rumah Zumal bagi je ikut kemampuan masa tu. Dulu Zumal kerja sambilan di jabatan kerajaan, bonus raya dapat lepas raya, memang tak membajet la untuk raya sakan. 

Paling penting masa raya pertama atau kalau tahu ada tetamu yang bakal bermalam di rumah barulah Zumal sediakan juadah raya yang advance tapi kalau tak ada orang cukup sekadar beli kuih 3 jenis, ketupat dan masak rendang aje...

Begitulah kisah bajet raya orang bujang macam Zumal. Tak pening memikiornye. 

10 comments:

  1. BEGITULAH SENANGNYA HIDUP ORANG BUJANG KAN ZUMAL..XPAYAH SUSAH2 NK FIKIR BAJET SEGALA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena peruntukkan juga untuk tok dan meow 12 ekor. Tapi ikut jadi jer sis PI...

      Delete
  2. bila dh keja bru ada bajet tp org bujang bjet tak byk..hihi..

    yg pntg t bg duit raya kat mak abah n adik bradik =)

    ReplyDelete
  3. Wah.. senangnya bajet raya Zumal..

    ReplyDelete
  4. oh mana duit raya saya zumal? xoxo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emily kena raya di rumah Zumal baru ada duit raya....

      Delete
  5. ekin masa bujang dulu memang boros sikit.. sekarang dah kahwin kena pndai berjimat cermat la hihihihi

    ReplyDelete
  6. Orang kata bersederhana shaja :)

    ReplyDelete
  7. Bila dah berkeluarga ni kepala lebih pikirkan anak2.. raya2 ni mmg buat anak2lah.. kita cukuplah apa yg ada.. :)

    ReplyDelete
  8. x pe zumal....beraya ikut kemampuan....thn ni GST....JM pun dah kurang utk budget duit raya...tukar sikit utk beri pada anak2 buah dan adik2 yang masih sekolah je

    ReplyDelete