Booking.com
Booking.com

19 Dec 2014

BERKATNYA RM1

Sumber : BNM
Assalamualaikum dan salam Jumaat buat semua. Hari nie zumal nak ceritakan kisah zumal suatu ketika dulu. Masa tu macam sekarang zumal sorang-sorang jew (tak termasuk kucing) kat Perlis nie. Tok ada kat Bagan Serai lagi. Zumal nak kongsi pasal berkatnya RM1 yang ada.

Kisahnya pada masa tu zumal belum dapat apa-apa income tapi oleh kerana tok nak ke Perak, jadi zumal bekalkan la duit yang ada dalam poket untuk tok. Zumal masa tu tinggal RM60 jew. Dengan RM60 tu zumal beli 2 pek megi dan makanan kucing dan pasir kucing. Tinggal la baki RM11. Kebetulan pada hujung minggu itu ada jemputan pula kenduri seorang kawan, tak pergi macam tak ok. Jadi zumal isi la minyak RM5 sebab kenduri tu jauh. Terpaksa la. Kebetulan pula kredit phone pulak dah kong jadi zumal isi RM5 jadi tinggal la RM1. Syukur la perjalanan pergi balik kenduri tu minyak cukup dan terlebih lagi. Paling baik motor pun tak meragam nak pancit bagai. Kalau tak memang naya la...

Minggu kedua berbekal la RM1 tu. Zumal hanya makan megi yang ada sehari 1 paket. Alhamdulillah kenyang gak. Masa kat tempat kerja setiap hari ada rakan-rakan buat makan. Jadi setiap hari tu zumal tak berbelanja. RM1 tu masih kekal. 

Masuk minggu ketiga pula seperti biasa RM1 tu masih tak digunakan lagi. Zumal simpan jew. Setiap hari ade jew makanan free disamping jemputan kenduri pada masa tu cuti macam sekarang nie. Zumal bersyukur sangat dan betapa berkatnya RM1 tu. Sampai la zumal dapat gaji RM1 tu tetap masih tak terguna.

36 comments:

  1. waaahhh. bagus2. alhamdulillah, rezeki Allah beri kan... ;)

    ReplyDelete
  2. salams zumal,

    alhamdullilah allah swt beri rezki disekeliling zumal bukan dalam bentuk RM. Sampai zumal boleh bertahan dapat gaji....

    utk kucing zumal, try jimatkan dengan menggunakan kertas suratkhabar lama....jimat tak payah pakai pasir, surat khabar lama tu koyak halus-halus sampai tebal.....

    ReplyDelete
  3. nampak keberkatan rm1 tuh.. Alhamdulillah Allah beri Zumal rezeki sebegitu.. yup, apapun kita serahkan padaNya..

    ReplyDelete
  4. Waahh bagus nye. Alhamdulillah. Rezeki kalau Allah nak bagi, memang Allah bagi.

    ReplyDelete
  5. Memang berkat RM1 tuh. Niat Zumal baik, Allah beri ganjaran rezeki tak putus. =)
    Simpan tak duit tu sebagai kenangan?

    ReplyDelete
  6. Allahuakbar betapa besarnya kuasa Allah :)

    ReplyDelete
  7. Subhanallah walhamdulillah... mmg berkat. Semoga Allah sentiasa memberkati kehidupan Zumal... aamiin.

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah zumal.. berkat tu. Bg alamat rumah nanti ya ad barang nina nk pos

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah..duit seposen pon bw berkat juga, walaopon org slalu xpndang dgn duit seposen tuh.. Huhu

    ReplyDelete
  10. berkat ikhlas memberi sama ada pd manusia juga binatang , maka Allah permudahkan ...

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Tok kat Bagan Serai?
    Tu kampung mak saya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada family mak ngah n pak tih kat sana.
      Tok n tok wan dah meninggal.

      Delete
  13. Alhamdulillah..setiap kesusahan itu pasti diselitkan dgn kemudahan oleh Allah.. :)

    ReplyDelete
  14. wah... berhari-hari tak guna RM1 tu yer. rezeki kan, time takde duit dapat makanan free :)

    ReplyDelete
  15. entry ni mmng bagus, terharu pulak bila baca. dgn RM1 je mcm2 rezeki yg datang

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah zumal.. kalau Allah nak tolong hambaNya, Dia tetap akan tolong. :)

    ReplyDelete
  17. boleh buat ibu duit tu macam yg diceritakan kat blog Etuza...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zumal pun masih simpan duit tu... Hehe ^-^

      Delete
  18. Rezeki Allah :) Alhamdulillah kan Bro Zumal...dengan RM1 pun stil boleh hidup :)

    ReplyDelete
  19. alhamdulillah, itu semua rezeki dari Allah :)

    ReplyDelete
  20. baguih2, sampai ke sudah tak terusik duit singgit tu.hehe

    ReplyDelete
  21. Wow!!! satu keajaiban tu. itulah keberkatan rezeki kita kan? Allah akan sentiasa tolong orang orang yang jujur.

    ReplyDelete
  22. wah, masih ada lagi? hebat2.... alhamdulillah. rezeki ALLAH ada kat mana2 je kan ^^,

    ReplyDelete
  23. Lucky RM1. Simpan kemas2 taw zumal :)

    ReplyDelete
  24. itulah namanya rezeki kan.. Allah nampak kan? alhamdulilah :)

    ReplyDelete
  25. alhamdulillah...orang kata..kalau kita bagi duit kat orang tua kita...ibu ayah atau datuk nenek....insyaAllah...Allah akan melipatkali gandakan rezeki...dan rezeki datang dalam pelbagai bentuk... :)

    ReplyDelete
  26. alhamdulilah, duit skit dlm poket, ptg nnt ada isi..rezeki Allah luas :)

    ReplyDelete
  27. alhamdulillah,
    dalam beg duit saya pun ada terselit RM1, memang tak putus duit..
    insyallah

    ReplyDelete