Booking.com

30 Apr 2014

Mempelam Oh Mempelam

google image
Assalamualaikum dan Salam 1 Dunia buat semua... Mangga atau lebih dikenali sebagai mempelam kat belah utara. Antara jenis mangga yang glamer ialah Sala, Cokanan dan Harumanis. Sekarang ni musim harumanis, macam mangga lain berbuah sepanjang tahun. Orang yang tanam harumanis nie kira bertuah la, sebab kalau anda nak beli harganya cecah RM28.00 sekilo. Mungkin dengar sekilo tu macam banyak juga kan? Sebenarnya hanya 2 biji dah cecah sekilo tau. Sekarang kalau anda datang ke Perlis memang kiri kanan jalan ada orang jual harumanis. Buahnya memang seharum namanya, tapi belum ada yang nak buah perfume harumanis nie. 

Ada yang suka makan begitu saja bahkan ada yang makan dengan pulut. Zumal kurang suka makan dengan pulut, entahlah rasa lain jer. Bab pulut nie, kalau anda nak makan pulut harumanis boleh la berkunjung ke cafe kat Pusat Pertanian Bukit Bintang. Dah lama pun zumal tak berkunjung ke sana. Cuma zumal nak share kalau anda ingin buah berkualiti boleh la berkunjung ke sana, Pertubuhan Peladang Kawasan Paya atau ke Kampung Santan

Ingat Perlis, ingat harumanis. Wassalam.  


10 comments:

  1. terus tetiba rasa nak makan mempelam ni... hi hi hi...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum zumal, pulut mangga ni fav sheila tau. adoii kecur air liur teringatkan. heheee singgah menabung libresse sini~~~

    ReplyDelete
  3. org belah kelantan pun suke makan mempelam ngn santan pulut... pernah rasa mmg sedap..

    ReplyDelete
  4. Kat Perlis pun mahal juga ke buah pelam...kan tempat pengeluarannya. Kalau dekat sini, pelam dari Perlis memang mahal....yg murah, pelam import jer...huhu

    ReplyDelete
  5. Kadang2 kesian gak orang luar datang semata-mata nak beli pelam ingat murah beli kat Perlis rupanya sama jer...

    ReplyDelete
  6. xberpeluang lagi nak merasa harum manis huu mahal nye,,,

    ReplyDelete
  7. Wow.. mmg kegemaran ni Zumal.. saya pasti klu di perlis mmg sedap2 aura2 mempelam siam.. teringinlah pulak.. best2.. :)

    ReplyDelete
  8. Dapat bau pun dah dapat bayangkan rasanya :)

    ReplyDelete